A kiberbűnözők folyamatosan új módszerekkel keresik fel a banki ügyfeleket, ezért kérjük Önöket, hogy kiemelten figyeljenek a banki adataik védelmére és figyelmesen olvassák el alábbi tájékoztatóinkat!
A csalások elkövetői egyre változatosabb módszereket dolgoznak ki, ezért az első és legfontosabb lépés, hogy meggyőződjön róla, lehet-e valós a hívás vagy az üzenet amit kapott. Minden esetben nagyon fontos a gyanús kérdések, jelek, viselkedés felismerése és a körültekintő válaszadás!
Hogyan ismerheti fel a különböző csalási formákat?
Az e-mailen, SMS-ben és telefonon keresztüli csalások az egyik leggyakoribb visszaélési formák, amelyek a banki ügyfeleket célozzák.
A csalók a Bankra vagy más vállalatra hivatkozva adatokat próbálnak kicsalni az ügyfelekből.
A csalások egyik gyakori formája, amikor az ügyfeleket telefonon, látszólag a Bank nevében keresik meg, és sürgető indokkal – csalásra hivatkozva – egy hamis történetet kitalálva, arra kérik őket, hogy adják ki bankkártya adataikat vagy internetbanki belépési adataikat, jóváhagyó SMS kódokat, esetleg távoli elérést lehetővé tevő alkalmazást letöltetni az ügyfél telefonjára, azzal az indokkal, hogy ez egy biztonsági program.
Ha bizonytalan a hívó fél kilétében szakítsa meg a hívást és hívja fel számlavezető bankfiókját!
Az emailen keresztüli adathalász módszernél a legismertebb, amikor a csalók online szolgáltatók nevében (pld. adott Bank vagy vállalat nevével visszaélve) e-mailt küldenek melyben tájékoztatják az ügyfelet, hogy biztonsági okokból zárolták a hozzáférést az érintett fiókjához, amit úgy tud feloldani, hogy az e-mailben küldött linkre kattintva frissíti az adatait.
Ezek a linkek egy internetbanki belépő oldalra vagy egy fizetési felületre hasonlító, de hamis weboldalra vezetnek. Ha a csalás áldozata ezen a weboldalon megadja a belépési adatait, akkor az adatai a csalókhoz kerülnek, akik ezáltal hozzáférhetnek az ügyfél számlájához.
Az SMS-ben megkísérelt csalások esetében a küldött üzenet feladója látszólag a Bank, de az üzenetben szereplő link egy hamis weboldalra vezet. Ha ezen a weboldalon az ügyfél megadja a bejelentkezési adatait, akkor azok a csalókhoz kerülnek, akik így hozzáférhetnek az ügyfél bankszámlájához is. Leggyakoribb előfordulásuk, hogy csomagküldő cégek nevében érkeznek, melyben kiszállítandó csomagra hivatkoznak. A csomag átvételének feltétele, hogy az ügyfél az üzenetben szereplő hivatkozásra kattintva adja meg bankkártya adatait. A hivatkozást megnyitva az adathalászok közvetlenül elkérhetik az ügyfél bankkártyaadatait, vagy a linkkel egy olyan applikációra irányíthatják, amellyel könnyen hozzáférhetnek személyes adataihoz.
Mindig közvetlenül a Polgári Bank Zrt. weboldaláról nyissa meg az InternetBankot, és mielőtt bejelentkezik az InternetBankba, győződjön meg arról, hogy valóban a Polgári Bank weboldalán van.
Ha más oldal jelenik meg, mint amit olvasni/használni szeretnénk, azonnal meg kell szakítani a kapcsolatot!
Azonnal utasítsanak el minden kérést, mely
az Önök internetbanki bejelentkezéshez és azonosításhoz szükséges jelszóra, vagy éppen a bankkártyához kapcsolódó adatokra, PIN kódra vonatkozik.
Minden esetben ellenőrizni kell a levél feladóját (e-mail cím és név egyaránt), valamint az üzenet tárgyát – ezek sokszor árulkodó jelek, hogy csalásról van szó.
E-mail üzenet esetében legyen gyanús a magyartalan megfogalmazás, a hibás ragozás, az értelmetlen mondatok.
Soha ne telepítsen olyan programot számítógépére vagy alkalmazást telefonjára, amit nem ismer, különösen ne telepítsen semmit mások kérésére!
Tegyen fel olyan kérdéseket, amelyekre biztosan csak a számlavezető bankja tudja a választ, például az Ön számlaszáma, kapcsolódó szolgáltatásai. Ha ezekre nem tud válaszolni a hívó, akkor minden bizonnyal csalók vannak a vonal végén.
Ha bizonytalan a hívó fél kilétében szakítsa meg a hívást és hívja fel a számlavezető bankját!
Belépés előtt ellenőrizze a böngésző címsorában a honlap címének helyességét: https://www.polgaribank.hu/...
A böngésző címsorában megjelenő lakat ikonra kattintva meg lehet győződni róla, hogy a weboldal kapcsolata biztonságos és ki a biztonsági tanúsítvány tulajdonosa.
A csalók lemásolják a Bank vagy egyéb közismert vállalkozás arculatát az ügyfelek megtévesztésére.
Mindig figyelmesen el kell olvasni, hogy az egyszer használatos kódokhoz tartozó szöveg mire ad felhatalmazást, és hogy a kód milyen tranzakció vagy módosítás végrehajtása érdekében készült.
Az e-mailekben található hiperhivatkozásokat soha nem szabad megnyitni és végrehajtani az ott található utasításokat.
Mit tegyen, ha már kiadta adatait a csalóknak?
Amennyiben az Ön adatai adathalász csalók kezébe kerültek vagy csalás áldozatává vált, az esetet haladéktalanul jelezze a Polgári Banknak az alábbi elérhetőségeken:
Használja mindig a Bank által ajánlott banki limiteket, ezzel is megelőzve egy esetleges csalás esetében, hogy a csalók nagyobb összeghez jussanak. A Bank részéről beállított általános limit korláttal megadásra kerül, hogy mi az a maximális összeg amit levonhat a Bank a bankkártyáról, így ha elhagyja vagy ellopják a bankkártyáját, csak korlátozott összeget tudnak levenni vagy levásárolni róla.
Amennyiben nagyobb összegre lenne szüksége, mint a beállított limit, akkor azt egyszeri alkalomra is vagy rövidebb időszakra magasabbra lehet emelni.
Limitmódosítási lehetőségek:
A Polgári Bank Zrt-nél elérhető alszámlák, illetve betétszámlák létrehozásával elkülönítetten kezelheti pénzét. Így illetéktelen személy nem férhet hozzá.
Nyisson Értékpapírszámlát, hogy diverzifikálni tudja pénzügyei kockázatát, és hozzáférhetőségét.
Pénzügyei intézése során tartsa be az alábbi alapszabályokat:
Tájékoztatjuk ügyfeleinket, hogy készpénz-helyettesítő fizetési eszközzel (például bankkártyával, netbankkal, mobilapplikációval) való visszaélés esetén megvizsgáljuk a kárfelelősség kérdését. A kártérítési felelősség intézményünket nem terheli, ha a vizsgálat eredményeképpen az állapítható meg, hogy az ügyfél súlyosan gondatlan magatartásával hozzájárult a kár bekövetkezéséhez. A súlyos gondatlanság fennállásának kérdésében végső döntést a bíróság hozhat.
A Magyar Nemzeti Bank tájékoztatása
Csalók küldenek ki elektronikus leveleket magánszemélyeknek külföldi munkalehetőséghez vagy onnan érkező nagy összegű állítólagos pénzküldeményekhez kapcsolódó, az MNB által felszámítandó díjakról. A jegybank nem végez közvetlenül lakossági vagy vállalati ügyfelek számára semmiféle kereskedelmi banki elszámolási, vagy adminisztrációs tevékenységet. A megkeresett vagy megkárosított ügyfeleknek célszerű a rendőrséghez fordulni. Az MNB a nevével való visszaélés miatt tesz büntetőfeljelentést a nyomozó hatóságnál.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) ügyfélbejelentések alapján értesült arról, hogy ismeretlenek a jegybank vagy annak elnöke nevében elektronikus leveleket küldenek ki magyar magánszemélyeknek, különböző banki átutalásokkal kapcsolatos költségekről értesítve őket. Az egyik ilyen értesítés szerint az adott ügyfélnek küldött nagy összegű külföldi pénzküldemény döntő részét „az MNB zárolta”, és ennek feloldásához a magánszemélynek több tízezer forintos jutalékot kell befizetnie egy külföldi bankszámlára. Egy másik eset szerint a külföldi átutalás teljesítéséhez több ezer dollárért „az MNB-nek kell újból aktiválnia” az adott ügyfél bankszámláját.
Az ügyfeleknek küldött elektronikus levelek az MNB vagy annak elnöke nevéhez hasonlító elektronikus levélcímekről érkeztek. Az e-mailek szövegét több esetben rossz magyarsággal (esetleg fordítóprogram segítségével) írták. Az esetleg vonakodó, habozó ügyfelek esetében a levelek hangneme idővel sürgetővé, agresszívvá válik, azzal fenyegetve őket, hogy ha rövid időn belül nem fizetik be a jutalékot, akkor a teljes átutalandó összeg elveszhet.
Az üzenetek feladói ismeretlen bűnözők, akik egyértelmű célja a fogyasztók megkárosítása. A jegybank javasolja az ezen tartalmú üzeneteket kapott (esetleg gazdasági társaságoknak), hogy semmiképp ne válaszoljanak, az esetet jelezzék az MNB-nek és a rendőrségnek. Ha egy ügyfél esetleg mégis küldött pénzt a csalóknak, célszerű azt is haladéktalanul bejelentenie a nyomozó hatóságnak.
Magyar Nemzeti Bank
A pandémia kezdete óta olyan felhasználók is az online térbe csöppentek, akik korábban kerülték, vagy csak ritkán használták az okos- és internetes eszközöket. A Digitális Szimat Kihívás 2022 célja, hogy minél kevesebben essenek áldozatul az online térben egyre növekvő számú kiberbűncselekménynek.
A Digitális Szimat Kihívás, egy edukációs kvízjáték, amelynek fókuszában a digitális biztonság áll.
A játék szakmai partnere a Nemzetbiztonsági Szakszolgálat Nemzeti Kibervédelmi Intézet.
A DIGITÁLIS SZIMAT KIHÍVÁS 2022 ismeretterjesztő játékot bárki megnyithatja, és tesztelheti a digitális biztonsággal kapcsolatos felkészültségét. A tudáspróbához nyereményjáték is kapcsolódik. A jelszóvédelemtől az online fizetési módokon át a biztonságos adatvédelemig, sőt az online térben ránk leselkedő veszélyekig több tucat kérdésre adható helyes válasz kiválasztásával tehetjük próbára felkészültségünket, ami felnőttek számára is kihívást jelenthet.
A Magyar Bankszövetség és a Nemzetbiztonsági Szakszolgálat Nemzeti Kibervédelmi Intézet kihívása mindenkit vár, aki szeretné próbára tenni ismereteit, és tesztelni, hogy okosabb-e egy hackernél.
https://www.penz7.hu/penz7-digitalis-szimat-kviz.cshtml
Magyar Bankszövetség
Nemzetbiztonsági Szakszolgálat Nemzeti Kibervédelmi Intézet
Országos Rendőr-főkapitányság
Informatikai rendszer karbantartás 2024.04.13.
2024. április 11.
Ügyféltájékoztató Bankkártya kibocsátással kapcsolatos változások
2024. március 5.
Bankszünnap
2024. február 9.
© 2024 - Polgári Bank Zrt. Minden jog fenntartva